Спілка нечуючих юристів / Union of the Deaf Lawyers
Ми раді вітати Вас на інформаційно-правовому сайті "Спілка нечуючих юристів / Union of the Deaf Lawyers" (Kyiv, Ukraine). Цей сайт для всіх, хто цікавиться питаннями права людей з інвалідністю зі слуху в Україні. (Сайт створено 19.I.2007 та поновлено сторінку 30.03.2013)
ЛАСКАВО ПРОСИМО НА САЙТ !
Четвер, 23.11.2017, 08:21
Меню сайту
Категорії розділу
Спілка [38]
Правові новини [124]
Правознавство [117]
Адвокатура [88]
Кримінал [51]
Консультація [35]
Країна глухих [76]
Адміністратор [12]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

free web counter
Довідник
 
Посилання
Події
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 44
Головна » 2017 » Жовтень » 3 » Пенсійна реформа в Україні
08:14
Пенсійна реформа в Україні

Осучаснення пенсій

Складовою частиною пенсійної реформи є обов'язкове осучаснення пенсій, тобто їх перерахунок відповідно до зростання середньої заробітної плати з якої сплачуються внески (спеціального показника, що використовується при обчисленні пенсій).
Уряд пропонує з 1 жовтня 2017 року перерахувати раніше призначені пенсії із використанням показника середньої заробітної плати на рівні 3 764,40 грн. Цей показник застосовується для обчислення пенсій, що призначаються в 2017 році  (середній розмір заробітної плати за 2014, 2015 та 2016 роки).
Зараз розміри пенсій в залежності від року призначення відрізняються більше ніж у 3 рази. Простий приклад: шахтар із страховим стажем понад 46 років. Якщо такому працівнику пенсія була призначена у 2008 році, він отримує 3311,87грн. Якщо ж такий працівник вийшов на пенсію у 2016 році – 8446,21 грн.
Чому це відбувається? Пенсія українців залежить від трьох показників: зарплати працівника, стажу та показника середньої заробітної плати по Україні, який застосовується при обчисленні пенсії. Середня зарплата зростає з кожним роком,  тому пенсії українців повинні “осучаснюватись”. Однак останній раз таке “осучаснення” відбулося в 2012-му році, але із застосуванням показника середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік (1197,91грн.). За цей час середня зарплата по Україні, яка застосовується при обчисленні пенсії, зросла до 3764,4 грн., або більше ніж в 3 рази. В результаті 2/3 пенсій навіть не досягають розміру прожиткового мінімуму. Перерахунок пенсій, який пропонує уряд, ліквідує цей дисбаланс.
При перерахунку пенсій пропонується застосовувати відсоток вартості одного року страхового стажу 1,0.

З жовтня 2008 року при перерахунку пенсій законодавство передбачає застосування показника 1,35%. Однак жодного разу цей показник для всіх пенсіонерів в повній мірі не застосовувався. Та головне, що нинішня зміна (тобто зменшення цього показника) жодним чином не погіршує, а навпаки, у більшості випадків покращує умови перегляду пенсій для тих, хто зараз перебуває на заслуженому відпочинку.  Кінцева сума перерахованої пенсії залежить від двох показників – вартості страхового стажу і  показника середньої заробітної плати. Зменшуючи коефіцієнт, уряд одночасно пропонує підвищити розмір середньої заробітної плати, який використовується при обчисленні пенсій. Він буде однаковим для пенсіонерів, яким нараховується пенсія в цьому році і тим, кому вона перераховується (тобто для тих, хто вже перебуває на заслуженому відпочинку).
В результаті пенсії будуть перераховані, тобто підвищені, у близько 5,6 мільйонів українців (всього в Україні 11,9 мільйона пенсіонерів). Частина пенсіонерів після "осучаснення" будуть отримувати вдвічі більше.

Розподіл пенсіонерів за розмірами підвищень пенсій у разі осучаснення

Розмір підвищення (грн.) Зарплата для розрахунку пенсій до 3764,40 грн
Чисельність (тис. осіб)
До 200 1308,1
200,01 - 500 1208,9
500,01 - 1000 1993,6
Понад 1000 1109,7
Всього 5620,3

Надалі базовий показник зарплати для розрахунку пенсій  буде автоматично збільшуватися за ставкою, що становитиме щонайменше ½ від темпів росту середньої зарплати по Україні. З 1 січня 2018 року мінімальна пенсія становитиме 40 % від мінімальної зарплати.

Окрім цього, уряд пропонує вже з 1 жовтня,а не з 1 грудня, як передбачає бюджетний закон, переглянути мінімальну пенсію – вона зросте до 1 373 грн. В результаті зростання виплат цьогоріч торкнеться майже 9 млн з-поміж 11,9 млн пенсіонерів.

Також з жовтня цього року уряд пропонує  скасувати 15-відсоткове зниження пенсій працюючим пенсіонерам. Із 2,3 млн. працюючих пенсіонерів  зараз пенсії знижуються у 494 тис. Уряд пропонує, щоб ті, хто працює, отримували заробітну платню і пенсію у повному обсязі.

Правила призначення пенсій

Чинна система призначення пенсій потребує вдосконалення. Оскільки існуючі в ній недоліки вже призвели до серйозних проблем. По-перше, це критичне для пенсійної системи співвідношення пенсіонерів і тих, хто має їх утримувати. На сьогодні в Україні нараховується близько 26,3 млн осіб працездатного віку. З них зайняті лише 16,2 млн, а внески до Пенсійного фонду сплачує ще менша кількість. В результаті лише 12,8 млн застрахованих осіб утримують 12 млн нинішніх пенсіонерів. По-друге, Пенсійний фонд не має належних ресурсів для того, аби забезпечити гідний рівень пенсій. У 67% (8 млн) пенсіонерів розмір страхової пенсії - на рівні прожиткового мінімуму. По-третє, нині нівельовано залежність розміру пенсії від сплачених внесків.
Тому головна мета реформи чинної солідарної системи пенсійного забезпечення – стимулювати працююче населення до сплати єдиного внеску із легальної заробітної плати та визначити внутрішні джерела для того, аби солідарна система була самодостатньою.
Уряд віднайшов механізми вирішення наявних проблем без підвищення пенсійного віку. Тобто, урядовий законопроект пропонує зберегти право виходу на пенсію після досягнення чинного пенсійного віку. Одночасно встановлюються вимоги до тривалості страхового стражу. З 1 січня 2018 року пропонується встановити наступні правила:

Пенсія за віком в 60 років
Пенсія за віком у 60 років буде призначатися за наявності страхового стажу 25 років. Кожні 12 місяців вимога до розміру страхового стажу буде збільшуватись на 1 рік. І в 2028 році, аби отримати пенсію за віком, необхідно буде мати 35 років страхового стажу.
Для стимулювання продовження роботи після досягнення пенсійного віку пропонується залишити чинну систему доплати (бонусу) за більш пізній вихід на пенсію – 0,5% від нарахованої пенсії  за кожен  додатковий місяць страхового стажу (або 6% за рік). У випадку ж виходу на пенсію з відстрочкою понад 5 років такий бонус становитиме 0,75% від нарахованої пенсії  за кожен  місяць страхового стажу після досягнення 60-річного віку (або 9% за рік).
Якщо в 60-річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона має право обрати – допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 60 до 63 років.
Ці правила діятимуть з врахуванням перехідного періоду підвищення пенсійного віку жінкам.

Пенсія за віком в 63 роки
У 63 роки пенсія за віком, як для чоловіків, так і для жінок, призначатиметься у разі наявності страхового стажу тривалістю від 15 до 25 років. Кожні 12 місяців вимога до кількості страхового стажу збільшуватиметься на 1 рік до досягнення в 2028 році 25 - 35 років страхового стажу.
Якщо в 63-річної особи не буде зазначеної тривалості страхового стажу, вона  має право обрати – допрацювати необхідну кількість років або придбати необхідну тривалість страхового стажу для призначення пенсії у віці від 63 до 65 років.

Пенсія за віком в 65 років
Починаючи з 1 січня 2019 року, особи в яких страховий стаж складатиме 15 років, пенсія за віком призначатиметься в 65 років.
Особи, в яких відсутній страховий стаж (загальний) тривалістю 15 років, матимуть право на призначення державної соціальної допомоги, після досягнення 65 років за сукупним доходом сім’ї.

Компенсація страхового стажу

Якщо у особи, яка претендує на пенсію за віком, немає достатньої кількості років страхового стражу, вона має право його компенсувати. Обмежень щодо кількості років стажу, які може компенсувати особа становитиме 5 років. Сума, яку необхідно сплатити, вираховується так:

Страховий внесок з мінімальної зарплати x 12 = 1 рік стажу
Якщо б докуповувати страховий стаж за цими правилами можна було зараз, за перший рік особа мала б сплатити 16896 грн. Як ми отримали цю суму?
З 1.01.2017 по 31.12.2017 мінімальна зарплата складає 3200 грн
Ставка ЄСВ – 22%
Отже, з 01.01.2017 по 31.12.2017 мінімальний страховий внесок з урахуванням коефіцієнта, який застосовується при одноразовій сплаті (для першого року застосовується коефіцієнт 2) дорівнюватиме 1408 грн.
12 місяців Х 1408 грн = 16896 грн
Чому доцільно компенсувати страховий стаж, якщо існуючого не вистачає для призначення пенсії, а не витрачати відкладені гроші? Пенсія за віком призначається по життєво. Тобто, сплачена сума може бути значно меншою, ніж гроші, які доведеться витрачати на своє утримання самостійно.
Чому доцільно компенсувати страховий стаж якомога раніше?
Щороку сума, яку потрібно буде сплатити за кожний куплений рік страхового стражу буде збільшуватись відповідно до зростання мінімальної заробітної плати.

Спеціальні режими пенсій

Нині у системі пенсійного забезпечення України, крім страхових пенсій, існує ще один вид пенсійних виплат – так звані спеціальні пенсії. Право на них, а також порядок призначення і виплати визначаються  окремими законами.  Зокрема, право на спеціальні пенсії мають депутати, державні службовці, судді, прокурори, службовці органів місцевого самоврядування, науковці. Спеціальні пенсії, як правило, виплачуються у підвищеному розмірі порівняно зі страховими пенсіями.
Свого часу така система запроваджувалася, як своєрідна компенсація за низький рівень заробітної плати  у відповідних категорій працівників. Однак з моменту запровадження спеціальних пенсій умови оплати праці таких працівників значно покращилися. Тож, відповідно, логічним кроком є скасування і чинних привілеїв у призначенні пенсій. Зокрема, після підвищення заробітної плати суддям, державним службовцям цілком логічним виглядає питання ліквідації інших пільг і перехід до загальних страхових принципів. Тому уряд пропонує запровадити єдині підходи до призначення пенсій, коли враховується не професія, а лише рівень заробітної плати і страховий стаж.
Спеціальні пенсії, які вже призначені, будуть виплачуватися і надалі. Зміни стосуватимуться лише пенсіонерів, які виходитимуть на пенсію після набрання чинності відповідного закону.
З 1 січня 2018 року також скасовується право на призначення пенсій за вислугу років для працівників освіти, охорони здоров`я, соціального захисту та інших. Пенсії за вислугу років призначатимуться лише військовослужбовцям.

Інформація про чисельність пенсіонерів і суми призначених пенсій станом на 1 січня 2017 року

Назва нормативного документу, згідно якого призначена пенсія Чисельність пенсіонерів Середній розмір  пенсії, грн. Загальні видатки, млн. грн.
1 “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” 10896753 1725,69 18804,4
2 “Про пенсійне забезпечення” 130329 1345,12 175,3
3 “Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб” 632826 2765,37 1750,0
в т.ч. - військовослужбовці строкової служби 73736 3134,65 231,1
- особи офіцерського, начальницького складу та інші 559090 2716,81 1518,9
4 “Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” (cт.54) 83095 3545,14 294,6
5 “Про державну службу” 112583 3385,50 381,1
6 “Про дипломатичну службу” 2 9000,00 0,02
7 “Про службу в органах місцевого самоврядування” 23453 3093,28 72,5
8 Положення про помічника-консультанта народного депутата України 692 3872,54 2,7
9 “Про судову експертизу” 152 2990,13 0,5
10 Митний кодекс 986 4688,95 4,6
11 “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів” 3652 3446,71 12,6
12 “Про Національний банк України” 1379 6533,79 9,0
13 “Про наукову і науково-технічну діяльність” 61189 3707,39 226,9
14 “Про статус суддів” 2694 21963,33 59,2
15 “Про статус народного депутата України” 960 15152,50 14,5
16 “Про прокуратуру” 5384 9399,87 50,6
17 “Про Кабінет Міністрів“ 69 15102,90 1,0
Всього 11956198 1828,30 21859,5
спецпенсії без військових 296290 3813,40 1129,9
спецпенсії з військовими 977399 2946,46 2879,9

Соціальні виплати пенсійного фонду

Цьогоріч дотація з Державного бюджету Пенсійному фонду становить 141,3 млрд грн. Це майже половина від суми, необхідної для виплати усіх пенсій в державі! При цьому видатки Пенсійного фонду власне на сплату страхових пенсій становлять лише 75% від загальних виплат. Решта  – інші види пенсій і соціальних доплат.
Якщо цю ситуацію не виправити, то з роками не буде можливості не тільки підвищувати пенсії, а й виплачувати їх.
Тому уряд пропонує звільнити солідарну пенсійну систему від страхових виплат, які не забезпечені надходженнями страхових внесків.
А саме:
• видатки на виплату цільової грошової допомоги на прожиття інвалідам війни та УБД
• відшкодування єдиного внеску за працюючих інвалідів на підприємствах УТОГ, УТОС
• видатки на фінансування пільгових пенсій у зв’язку із заміною механізму фінансування пільгових пенсій
• пенсії за вислугу років (для тих, хто вже перебуває на пенсії)
• відшкодування доплат до прожиткового мінімуму.
Зазначені виплати будуть здійснюватись з інших джерел, зокрема, з державного бюджету. Для отримувачів таких виплат нічого не зміниться. Для бюджетної системи це – природній крок. Зараз вказані виплати здійснює Пенсійний фонд, тобто за рахунок надходжень від ЄСВ. Запропонована реформа розширить джерела фінансування таких виплат і зменшить навантаження на Пенсійний фонд.
Це допоможе виконати поставлене завдання - до 2024 року зробити Пенсійний фонд бездефіцитним. Що означатиме нові можливості підвищувати пенсійні виплати, а відтак – і якість життя людей похилого віку.  

Пенсії для працівників з шкідливими умовами праці

За нині діючими правилами, пенсійні виплати для пенсіонерів, які раніше працювали на шкідливих виробництвах (мають право на достроковий вихід на пенсію), повинні відшкодовувати підприємства. Однак така система пенсійного забезпечення для цієї категорії пенсіонерів не виправдала себе. Приміром, людина працювала на шкідливому виробництві 5-10 років тому і виходить на пенсію зараз. За цей час підприємство із шкідливими умовами праці могло ліквідуватися, збанкрутувати, згорнути виробництво. І компенсувати виплати просто немає кому. Навіть більше, система сама створює можливості для зловживань. Адже нерідко підприємства навмисно змінюють організаційну структуру, аби уникнути великих виплат. В результаті заборгованість перед Пенсійним фондом, який здійснює виплати пенсій колишнім працівникам шкідливих виробництв,  вже сягнула 10 млрд. грн. Тому уряд пропонує змінити чинну систему.
По-перше, підприємства замість відшкодування пенсій сплачуватимуть підвищений ЄСВ  за своїх працівників, зайнятих на шкідливих виробництвах (з поступовим переходом до накопичувальної системи пенсійного забезпечення). Законопроект пропонує встановити, що за осіб, які виконують роботи зі шкідливими та небезпечними умовами праці (Список 1) – доплата ЄСВ становитиме 15 %. Тобто, загалом за таких працівників підприємство сплачуватиме ЄСВ за ставкою 37%. Для всіх інших категорій працівників, що мають право на достроковий вихід на пенсію через шкідливі умови праці, доплата ЄСВ становитиме 7%.  Тобто, загалом роботодавець сплачуватиме за таких співробітників ЄСВ за ставкою 29%. Нова система запобігатиме подальшому накопиченню боргів підприємств перед Пенсійним фондом. А також стимулюватиме роботодавців покращувати умови праці для своїх працівників, вкладати гроші в виробництво, щоб сплачувати менше ЄСВ.
По-друге, додаткові внески ЄСВ з 1 січня 2019 року за працівників, молодших за 35 років, будуть накопичуватися на їх індивідуальних пенсійних рахунках. Це підвищить їх соціальну захищеність і пенсійні гарантії.  Це також дозволить у майбутньому всі виплати дострокових пенсій проводити за рахунок не додаткового навантаження на працюючих, а за рахунок коштів, накопичених у професійних системах.  Для адміністрування індивідуальних пенсійних рахунків при Пенсійному фонді буде створено накопичувальний фонд.
Таким чином, уряд робить перший крок у запровадженні другого рівня пенсійного забезпечення в Україні.

Інформація щодо чисельності пенсіонерів, яким пенсію призначено пільгову пенсію

Назва показника 01.05.2015р. 01.01.2016р. 01.01.2017р.
Чисельність пенсіонерів Середній розмір пенсій Призначено пенсій за рік Чисельність пенсіонерів Середній розмір пенсій Призначено пенсій за рік Чисельність пенсіонерів Середній розмір пенсій Призначено пенсій за рік
Всього 11608196 1535,98 463847 11734984 346387 1656,58 11397108 321237 1887,38
Список №1 (пункт а ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення") 564183 2461,37 11262 603801 8714 2604,69 562227 6593 4085,89
Працівники зайняті на підземних і відкритих гірничих роботах (ст.14 Закону України "Про пенсійне забезпечення") 143666 5408,34 2963 165310 2438 5687,12 151730 1776 5328,77
Список №2 (пункт б ст.13 Закону України "Про пенсійне забезпечення") 672172 1604,20 19535 691946 452 1701,42 665003 11106 2502,75


ЗВЕРНЕННЯ ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРА УКРАЇНИ ЩОДО ПЕНСІЙНОЇ РЕФОРМИ

Шановний співвітчизнику!
Хочу особисто розказати про одну з найважливіших реформ останніх років – пенсійну. Вона торкнеться кожного: і того, хто вже перебуває на заслуженому відпочинку, і того, хто, можливо, ще й не думає про нього.
На превеликий жаль, сьогодні мільйони людей похилого віку, які все життя багато працювали, отримують пенсію, яка навіть не покриває найнагальніших потреб. На превеликий жаль, сьогодні при визначені розміру пенсії відсутня будь-яка справедливість – її розмір часто не залежить від того, де і скільки людина працювала. На превеликий жаль, пенсійна система працює сьогодні так, що без відповідних змін за 5–10 років ситуація може скластись так, що держава не зможе гарантувати виплати пенсій.
Із цим неможливо миритись, і саме тому Уряд розробив пропозиції до пенсійної реформи, основною метою яких є відновлення справедливості відносно наших шановних пенсіонерів – і сьогодні, і на майбутнє.
Основна ідея запропонованої реформи проста: якщо людина чесно працювала все життя, вона має гарантовано отримувати гідну пенсію. При цьому глибоко переконаний, що людина, яка чесно пропрацювала все життя, не може отримувати таку ж пенсію, як і той, хто протягом життя не турбувався про забезпечення власної старості.
Над тим, щоб знайти правильні та реалістичні рішення, ми працювали кілька місяців, і тепер таке рішення знайдено. Ми сподіваємось на підтримку депутатів Верховної Ради України, аби нові пенсії нашим пенсіонерам почали розраховувати вже від жовтня цього року.

Пенсії зазнають осучаснення
Уряд пропонує переглянути пенсії, яких не змінювали останні п'ять років. Такий перегляд, або "осучаснення", передбачає зміну показника розміру середньої зарплати по Україні, який застосовується при обчисленні пенсії.
Середня зарплата зростає щороку, однак востаннє "осучаснення" пенсій проводили 2012 року – із застосуванням показника середньої зарплати аж за 2007 рік. Як результат – значна кількість пенсіонерів зараз отримує лише мінімальну пенсію, а розміри виплат залежно від року призначення відрізняються іноді більше ніж утричі.
Осучаснення пенсій – це відновлення справедливості в їх обчисленні відносно всіх, хто своєю працею завойовує право на гідне пенсійне забезпечення. В подальшому Уряд зобов’язується проводити індексацію пенсій щороку, мірою зростання середнього розміру заробітної плати.
Також Уряд пропонує скасувати 15-ти відсоткове зниження пенсійних виплат для тих, хто продовжує працювати. За роки своєї роботи пенсіонери уже сплатили свої податки державі і скасування фактично додаткового оподаткування пенсій – це ще один крок відновлення справедливості до тих, хто добросовісно працював усе своє життя.

Пенсійний фонд буде бездефіцитним
Гарантувати справедливе пенсійне забезпечення і своєчасну виплату держава може тільки тоді, коли для цього є стійка фінансова основа – Пенсійний фонд. На жаль, роками проблем із його наповненням не вирішували.
Цьогоріч дотація з Держбюджету Пенсійному фонду становить 141,3 млрд грн. Це майже половина від суми, необхідної для виплати всіх пенсій у державі! Якщо цієї ситуації не виправити, то згодом не буде можливості не тільки підвищувати пенсії, а й виплачувати їх.
Уряд ставить амбітне завдання: в середньостроковій перспективі зробити Пенсійний фонд бездефіцитним. Як наслідок, у Фонду з'являтимуться нові можливості підвищувати виплати, а відтак – і рівень життя пенсіонерів.

Підняття пенсійного віку не буде
Є ті, хто пропонує вирішити проблему нестачі коштів у Пенсійному фонді шляхом підвищення пенсійного віку. Мовляв, тоді люди довше працюватимуть і робитимуть більше відрахувань у Фонд. Але Уряд не підтримує таких пропозицій, тож підвищення пенсійного віку не буде.
Натомість ми запропонували встановити чітку залежність розміру пенсії від суми сплачених страхових внесків і тривалості участі у страховій системі. При цьому запроваджуються єдині правила визначення розмірів пенсій – для всіх, окрім військовослужбовців.
Відтак діятиме справедливий принцип: щоб претендувати на виплати, треба робити внески до Пенсійного фонду. Що триваліший страховий стаж, то більші відрахування до Фонду – то й більша пенсія. У цьому і полягає створення справедливої солідарної системи пенсійного страхування.

Наш пріоритет – якість життя українців
Минулоріч Уряд забезпечив зростання економіки – уперше після кількох років падіння. Нові можливості, які відкриває економічне зростання, ми використовуємо для відновлення соціальної справедливості. Від 1 січня цього року Уряд удвічі збільшив мінімальну зарплату. Підвищуючи пенсійні виплати, ми робимо наступний крок.
Частина людей після перегляду пенсій отримуватиме вдвічі більше. Приблизно 1,3 млн українців матимуть до своєї пенсії щомісячно до 200 грн. Для 1,2 млн людей підвищення становитиме від 200 до 500 грн. Два мільйони отримають підвищення 500–1 000 грн. І ще понад 1,1 млн українців матимуть більше 1 000 грн щомісячної доплати. Окрім цього, 1 жовтня вчергове зросте мінімальна пенсія – до 1 373 грн. Таким чином, зростання виплат цьогоріч торкнеться майже 9 млн з-поміж 11,9 млн пенсіонерів.
Трансформувати зростання економіки у підвищення якості життя українців – головне завдання, яке наш Уряд ставить перед собою. Як голова Уряду – запевняю: зроблю усе від мене залежне, щоб це завдання було виконано. Щоб Україна відродилася – і щоб в кожній родині був достаток.
Миру вам і злагоди!

З повагою,
Прем'єр-міністр України В.Гройсман

Категорія: Правові новини | Переглядів: 124 | Додав: Admin | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Пошук
Посилання
Довідник
Кіно з субтитрами
Архів записів
АФОРИЗМИ: **Судиться - не богу молиться: поклоном не відбудеш. **На суд витрачають багато коштів. **Суди, суди, та поглядай сюди. **З багатим не судись, а з сильним не борись. **Суд і прямий, та суддя кривий. **Відсутній - завжди винен. **З суддею не спор, а з тюрмою не лайся. **Суддя в суді, що риба в воді. **Суддя - що кравець: як захоче, так і покрає. **У судді і брат в неправді буде винуватим. **Правдивий суддя, що цегляна стіна. **Коли карман сухий, то і суддя глухий. **Суддя, що подарунки бере, перед суддею (на лаві підсудних) буде. **Архирей не бог, а прокурор не правда. **Секретар суда з ділом, як душа з тілом. **В суді правди не шукають. **Перо в суді, що сокира в лісі. **Як в кишені сухо, то і в суді глухо. **Правда твоя, мужичок, але полізай у мішок. **У суд ногою, а в гаманець рукою. **У кого карман повніший, у того й суд правіший. **Набий віз людей, та повези у суд віз грошей, то й прав будеш. **Не йди в суд з одним носом а йди з приносом. З грішми. **Тому довго суд тягнеться, що винуватий нравиться. **Тоді виграю справу, як ляжу на лаву. **Тяганина в судах. **В своїй справі сам не суддя. **Сам собі ніхто не суддя. **Самому судить - не розсудить. **Самосуд - не суд. **Самосуд - сліпий суд. **Як судять громадою, то й невинному дістається. **Хто судиться, той нудиться. **Найгірше в світі, це судиться та лічиться. **Справу вести,- не постіл плести. **Як почнеться тяганина, то не раз упріє Україна. **Суд не яма - стій прямо. **Із суда, що з ставка, сухий не вийдеш. **Хто ходить по судах, то про того йде негарна слава. **На суді, що на воді, не втонеш, то замочишся. **Краще втопиться, чим судиться. **Тяжба - петля, а суд - шибениця. **Хоч і праве діло, а в кишені засвербіло. **Витрати грошей на судові справи. **З суда грошей не носять. **Тяжба - не гроші, а потрава - не хліб. **В копицях -не сіно, а в суді - не гроші. **В лісі -не дуги, а в суді - не гроші. **Суд та діло собака з’їла. **Судді - рибка, а прохачеві - луска. **Поли вріж (поступись своїм) та тікай, а суда не затівай. **Суд завів, став гол, як сокіл. **Не ходи до суду, бо хліба не буде. **Від злодія біда, від суда - нужда. **Дере коза лозу, а вовк козу, а вовка мужик, а мужика пан, а пана юриста, а юристу чортів триста. **Поганий мир, краще всякого суда. **Краще матер'яний мир, чим ремінний суд. **З казною судиться, то краще втопиться. **З казною не судись - своїм поступись. **Хто бореться з морозом, у того завжди вуха померзлі. **Коза з вовком тягалась, та тільки шкура зосталась. **Великий та багатий - рідко винуватий. **Захищається рак клешнею, а багач мошною. **У скотинки - рожки, а у багатого грошики. **У святих отців не знайдеш кінців. **Уміння приховувати свої вчинки. **На старців суда нема. **Голий голого не позива. **З голого, що з мертвого. **На нема і суда нема. **Не треба з тим дружиться, хто любить судиться. **Правди не судять. **Ідучи в суд хваляться обидва, а з суда - один. **До справи два, а по справі - один. **До суда два скачуть, а після суда один скаче, а другий плаче. **Справа - справою, а суд по формі. **Діло - ділом, пиво - пивом, а суд по формі. **Не спіши карати, спіши вислухати. **Суд скорий рідко бува справедливий. **Без розсуду не твори суду. **Краще десять винуватців простить, чим одного невинного наказати. **Винуватого кров - вода, а невинного - біда. **Неправий суд - гірше розбою.**