Роз’яснення з питань, що надійшли до Секретаріату Кабінету Міністрів України за результатами проведення 3 грудня 2021 року Всеукраїнського онлайн-марафону “Комунікація-партнерство-відкритість” (7 частина)
Міністерство цифрової трансформації України дає роз’яснення.
Питання 1.
Які створюються умови для розвитку цифрових навичок - навчальні центри, заклади для навчання комп'ютерної грамотності. (Бугеря Т., ВГО “Турбота про літніх” в Черкаській області, Чернівецька обл.)
Відповідь.
Мінцифри впроваджує комплексну національну політику розвитку цифрової компетентності громадян. У 2019 році цифрова грамотність громадян вперше офіційно стала пріоритетом держави з проектом Дія.Цифрова освіта.
Одна з основних цілей Мінцифри — навчити 6 млн українців цифрової грамотності.
Щоб навчити українців цифрової грамотності, у лютому 2020 року Мінцифри запустило національну онлайн-платформу з цифрової грамотності Дія.Цифрова освіта. Її відрізняє інноваційний формат навчання цифрових навичок — освітні серіали. З кінця 2021 року після оновлення платформи, з'явилися не лише освітні серіали, а й подкасти та гайди.
Також запустили перший національний тест на цифрову грамотність Цифрограм та 4 його професійні варіації.
Також Мінцифри розвиває мережу із понад 6000 офлайн-хабів цифрової освіти по всій Україні, куди вільно може завітати кожен охочий та безоплатно навчатися цифрової грамотності. Допомагають у цьому сертифіковані тренери та амбасадори цифрової освіти, які працюють на базі Хабу.
Питання 2.
Чому у електронному застосунку Дія відсутнє пенсійне посвідчення особи з інвалідністю? Пропонуємо додати до Дії. (Чернівецька обл.)
Відповідь.
Мінцифри вже опрацьовує питання щодо забезпечення відображення пенсійного посвідчення особи з інвалідністю за допомогою мобільного додатка Порталу Дія.
Питання 3.
Мене цікавить питання коли в Україні буде створена загальнодержавна системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів та обміну інформації між міністерствами . Хочеш отримати допомогу по інвалідності , чи житлову субсидію чи якісь підтверджуючі документи , які знаходяться у володінні різних органів виконавчої влади - тебе посилають до цих органів за довідками . Це важко навіть з огляду на те , що не всі будівлі мають доступність для людей з інвалідністю . Невже неможна в нашій країни зробити єдиний інформаційний простір , щоб припинити зайву бюрократію ? (Віктор, інвалід 1 групи, м.Черкаси)
Відповідь.
Мінцифри робить державні сервіси зручними та зрозумілими у кожній сфері. Саме тому найпопулярніші соціальні послуги вже доступні на порталі Дія — без черг, у декілька кліків та максимально прості для всіх.
З 29 листопада Мінцифра запустила 7 нових послуг на порталі Дія — субсидії, призначення та перерахунок пенсій, довідки про трудовий, страховий стаж, довідку про доходи пенсіонера та витяг з реєстру застрахованих осіб.
Раніше треба було йти у ЦНАП, заповнювати заяву, приносити купу папірців або ж навіть їхати до райцентру. Зараз 30 хв на заповнення заяви на порталі Дія у зручний для вас час і жодної ксерокопії документа.
З метою втілення принципів інклюзивності та захисту прав осіб з інвалідністю, Мінцифри та ДП “ДІЯ” здійснює поступовий розвиток технологій, наявних на Порталі Дія, зокрема мобільному додатку Порталу Дія (Дія), що забезпечить реалізацію усіх прав осіб з інвалідністю.
Крім того, Мінцифри та ДП “ДІЯ” будуть вдячні, якщо в майбутньому у людей з інвалідністю буде можливість разом з нами тестувати такі функції.
Питання 4.
Чи можна передбачити у електронному застосунку мобільних телефонів Дія програми, які допоможуть спілкуватися глухим людям з сімейними лікарями, у стаціонарних відділеннях лікарень тощо. Є програма, яку розробив УТОГ. Чи можна зробити щось подібне на державному рівні? (м.Хмельницький)
Відповідь.
У Дії плануються певні послуги для полегшення комунікації між людьми в медичних закладах і не тільки. В мобільному застосунку Дія планується впровадження функціоналу щодо відображення е-Декларації із сімейним лікарем.
У Мінцифри також займаються реалізацією кабінету пацієнта в Дії, і готові розглянути технічну можливість інтеграції такого функціоналу в рамках цього проекту. Пропонуємо розробникам з УТОГ провести спільні консультації для обговорення такої можливості.
Питання 5.
Дуже потрібно, щоб всi органи влади (на державному та місцевому рівнях) під час трансляції важливих повідомлень про карантині обмеження , вакцинацію , стихійні лиха тощо забезпечували надання такої інформації у форматі жестової мови. Чи може ваше міністерство запровадити контролювати такий формат офіційних оперативних повідомлень ? (м.Хмельницький)
Відповідь.
Такий захід включено до Плану заходів на 2021 і 2022 роки з реалізації Національної стратегії із створення безбар’єрного простору в Україні на період до 2030 року, в межах компетенції відповідальні за його реалізацію МКІП, Держкомтелерадіо, Держкіно, Національна рада з питань телебачення та радіомовлення. Мінцифри немає відповідних повноважень центрального органу виконавчої влади у цій сфері.
Питання 7.
ГО “Українське товариство глухих” звертає Вашу увагу, що у зв’язку з коронавірусною пандемією в держаних та соціальних установах працівники носять медичні маски та дотримуються соціальної дистанції, що перешкоджає особам з порушеннями слуху отримувати інформацію шляхом зчитування з губ чи використання залишків слуху, тому ми пропонуємо запровадити систему відеозв’язку “Сервіс УТОГ” з перекладачем жестової мови та безлімітний швидкісний інтернет-зв’язок, що надасть людям з порушеннями слуху можливість отримувати якісні послуги або необхідну інформацію. (Каменська Н., м.Київ)
Відповідь.
Система відеозв‘язку:
У Дії плануються певні послуги для полегшення комунікації між людьми в медичних закладах і не тільки. В мобільному застосунку Дія планується впровадження функціоналу щодо відображення е-Декларації із сімейним лікарем.
У Мінцифри також займаються реалізацією кабінету пацієнта в Дії, і готові розглянути технічну можливість інтеграції такого функціоналу в рамках цього проекту. Пропонуємо розробникам з УТОГ провести спільні консультації для обговорення такої можливості.
Щодо зв'язку:
Закон України “Про електронні комунікації” встановлює право кожного на доступ до такої універсальної послуги як широкосмуговий доступ до інтернету. Законом передбачене право для вразливих соціальних груп споживачів на отримання адресної соціальної допомоги для отримання послуг доступу до інтернету, у випадку встановлення недоступності цін на такі послуги. Процедура отримання такої допомоги буде затверджуватись КМУ, тому наразі відбувається підготовка до розробки нормативно-правової бази в цій сфері.
Питання 8.
З метою реалізації цифрових прав людини з інвалідністю ГО “Українське товариство глухих” пропонує впровадити пільгове під’єднання (або грошову компенсацію за під’єднання) безлімітного інтернету для осіб з інвалідністю 1-2 групи та похилих осіб з інвалідністю зі слуху, які проживають у сільській місцевості і потребують щоденного відеозв’зку. Відеозв’зок мінімізує контакти з людьми та знижує ризик захворювання на коронавірусну пандемію. (Каменська Н., м.Київ)
Відповідь.
Закон України “Про електронні комунікації” встановлює право кожного на доступ до такої універсальної послуги як широкосмуговий доступ до інтернету. Законом передбачене право для вразливих соціальних груп споживачів на отримання адресної соціальної допомоги для отримання послуг доступу до інтернету, у випадку встановлення недоступності цін на такі послуги. Процедура отримання такої допомоги буде затверджуватись КМУ, тому наразі відбувається підготовка до розробки нормативно-правової бази в цій сфері
Питання 9.
З метою розширення цифрових прав людини з порушеннями слуху ГО “Українське товариство глухих” пропонує внести в ДІЮ актуальні для осіб з інвалідністю документи – посвідчення особи з інвалідністю та довідку медико-соціальної експертизи (МСЕК). (Ревенко Ю., Миколаївська обл.)
Відповідь.
Мінцифри опрацьовує питання щодо забезпечення відображення пенсійного посвідчення особи з інвалідністю за допомогою мобільного додатка Порталу Дія (Дія).
Щодо довідки медико-соціальної експертизи (МСЕК) в Мінцифри розглядається технічна можливість відображення таких документів в ДІЇ, наразі очікуємо на відповідні консультації з компетентними органами виконавчої влади щодо можливості реалізації цього проекту.
Питання 10.
Необхідно запровадити курси цифрової грамотності для осіб з інвалідністю зі слуху, причому бажано в офлайн режимі. (Корнієнко, м.Київ)
Відповідь.
В офлайн-режимі є понад 6040 точок доступу, де можна пройти навчання офлайн. Окрім того, багато освітніх серіалів були передані на регіональні ТВ-канали для виршої доступності для всіх бажаючих.
Питання 11.
Коли повно-функціонально запрацює особистий кабінет для осіб з фізичними вадами?! (Сливченко О., Сумська обл.)
Відповідь.
Електронний кабінет особи з інвалідністю впроваджено Міністерством соціальної політики України в межах компетенції, проте Мінцифри розглядає можливість інтеграції цього кабінету на єдиний портал Дія. Наразі відбуваються переговори з усіма стейкхолдерами.
Питання 12.
ГО “Українське товариство глухих” звертає Вашу увагу, що більшість освітніх серіалів, які розміщені на порталі “Дія”, недоступні для осіб з інвалідністю зі слуху, оскільки відсутній переклад українською жестовою мовою та субтитрування українською мовою. (Полтавська обл.)
Відповідь.
На єдиному державному веб-порталі цифрової освіти “Дія. Цифрова освіта” наявні серіали із субтитрованим супроводом та/або супроводом жестовою мовою:
1. Цифрові технології для людей з інвалідністю;
2. Інклюзивний вебдизайн;
3. Базові цифрові навички: 1, 2 та 3 сезони.
Також на платформі Дія. Цифрова освіта розміщено серіали, що мають переклад лише субтитрами, що також спрощує сприйняття інформації:
1. Як громаді стати цифровою;
2. 10 запитань фінансовому коучу;
3. Все про блокчейн, біткоїн і криптовалюти.
Питання 13.
Чи планується розробка та впровадження програми для мобільних пристроїв для людей ментальними порушеннями ( за аналогією з “Сервіс УТОГ-24/7”) ? Наприклад , така програма вже розроблена та тестується представництвом Huawei Ukraine для дітей з ментальними особливостями - "Цифрова інклюзія". (Київська обл.)
Відповідь.
В Мінцифри вважаємо, що налагодження доступних шляхів комунікації з органами державної влади для осіб з інвалідністю це одне з найважливіших питань для побудови цифрової країни. Ми завжди відкриті до співпраці і підвищення рівня цифрової доступності публічної інформації та послуг, і готові провести консультації з розробниками відповідних програм щодо можливих шляхів інтеграції такої програми.
Питання 14.
Варто відзначити активну позицію Мінцифри в питанні законодавчого закріплення права осіб з інвалідністю на доступ до інформації та зв'язку. Однак, слід сказати, що потребує відновлення робота Ради з питань цифрової доступності для осіб з інвалідністю. (НАІУ, м.Київ)
Відповідь.
У 2021 році Мінцифри практично реалізовувало проекти за такими напрямками як: підключення до швидкісного інтернету, забезпечення цифрових послуг, цифрової доступності, роботи ЦНАПів та цифрових навичок, результати впровадження яких були представлені на Всеукраїнському онлайн-марафоні “Комунікація партнерство – відкритість” з нагоди відзначення Міжнародного дня людей з інвалідністю, який проходив 3.12.2021 року. Засідання Ради з питань цифрової доступності для осіб з інвалідністю будуть скликатись у 2022 році у випадку необхідності проведення консультацій щодо подальшого впровадження проектів у сфері цифрової доступності.
Питання 15.
Як швидко планується вирішити питання доступу до широкосмугового інтернету у віддалених селах? Я, людина з інвалідністю, і не маю жодного доступу до інформації, бо немає інтернету. (Волинська обл.)
Відповідь.
У 2021 році Мінцифри впровадило проект “Інтернет-субвенція” для подолання цифрових бар’єрів у віддаленій місцевості та підключення швидкісного інтернету у селах. В рамках проекту:
-виділено 500 млн грн з державного бюджету, щоб підключити до оптичного інтернету близько 3 тисячі сіл;
-2600 тисяч сіл по всій Україні отримали можливість вперше під’єднатися до оптичного інтернету, підключено понад шість тисяч соціальних закладів та забезпечено можливість доступу до інтернету для 850 тисяч українців.
Проект продовжено на 2022 рік для продовження підключення сіл, у яких досі немає доступу до фіксованого швидкісного інтернету.
Питання 16.
Є проблема доступу до програмного забезпечення користувачів програм екранного доступу. Ми практично підтримуємо власними коштами розробку програм та україномовного синтезатора. Як міністерство планує забезпечити доступ незрячих осіб та осіб з порушеннями зору до доступного для них програмного забезпечення? (м.Харків)
Відповідь.
Мінцифри отримувало звернення представників осіб з інвалідністю, які використовують пристрої Apple, щодо неможливості використання українського синтезу мовлення на системах цього виробника. Члени Ради з питань цифрової доступності для осіб з інвалідністю, утвореної при Мінцифри, ініціювали вирішення згаданого питання, у зв'язку з чим відповідний запит був переданий компанії Apple.
Питання 17.
Необхідно запровадити доступні для глухих засоби і механізми комунікації. Наприклад, не завжди електронна пошта є доступним засобом, бо не всі глухі достатньо грамотно можуть вкладати суть запитання, а зазвичай передбачено лише телефонний зв'язок, який недоступний для глухих. (м.Київ)
Відповідь.
Мінцифри працює над тим, щоб всі цифрові сервіси були доступними, тому ми готові почати комунікації щодо їх покращення для усіх груп громадян, зокрема і з розробниками мобільних програм, що спрощують комунікацію осіб з інвалідністю, і вирішення питання щодо їх інтеграції.
|